Μυκάλης 5 Νέα Σμύρνη, ΤΚ 17123 | Τηλ. 210 9340344 | Email: info@danceforever.gr

STRETCHING

Οι διατάσεις είναι ασκήσεις που σχεδιάστηκαν με σκοπό την ανάπτυξη της μυϊκής ευλυγισίας, ελαστικότητας και της αρθρικής ευκαμψίας. Στα αγγλικά οι διατάσεις ονομάζονται Stretching και η ακριβής μετάφραση του στα Ελληνικά είναι τέντωμα. Οι διατατικές ασκήσεις κάμπτουν, τεντώνουν, μακραίνουν, επεκτείνουν τους μύες και τις αρθρώσεις σε όλο το εύρος της κίνησης τους.

Οι ειδικοί προτείνουν να κάνουμε stretching τουλάχιστον 2 φορές την εβδομάδα για 1 λεπτό ανά άσκηση και ο βασικός λόγος είναι για να διατηρήσουμε την ευλυγισία μας. Όσο μεγαλώνουμε, η ευλυγισία γίνεται ακόμα πιο απαραίτητη καθώς μας βοηθά να κινούμαστε καλύτερα και να μειώνουμε την πιθανότητα τραυματισμού. Αν έχουμε κάποιο πρόβλημα, π.χ. λάθος στάση σώματος, πρέπει να πιέσουμε τους μύες εκείνης της περιοχής και να αφιερώνουμε περισσότερο χρόνο κατά τη διάρκεια των διατάσεων σε αυτούς.

Ο χρόνος που χρειάζεται να αφιερωθεί στις διατάσεις εξαρτάται από την εστίαση, τους στόχους, την διάρκεια, την επιβάρυνση της προπόνησης και από το είδος της αθλητικής δραστηριότητας. Η χρονική διάρκεια ποικίλει, από λίγα λεπτά όπως για παράδειγμα 5-10 λεπτά, και να φτάσει έως και τα 60 λεπτά αν εκτελείται ένα ολόκληρο μάθημα διατάσεων.

Ένα απλό πρόγραμμα συστηματικών διατάσεων, μπορεί να διατηρήσει την ευλυγισία – ελαστικότητα των μυών καθώς και την ευκαμψία – κινητικότητα των αρθρώσεων σε πολύ καλά επίπεδα ειδικότερα αν βρίσκεστε στην τρίτη ηλικία.

Τα οφέλη των διατάσεων δεν περιορίζονται μόνο στις αθλητικές δραστηριότητες αλλά και στις καθημερινές απλές δραστηριότητες. Η άνιση ανάπτυξη διαφόρων μυών του σώματος και η έλλειψη ευκαμψίας μπορούν να συντελέσουν στην υιοθέτηση μιας κακής στάσης του σώματος.

Το κλειδί για μια υγιή – φυσική στάση του σώματος είναι η ισορροπία μεταξύ της δύναμης και της ευλυγισίας – ελαστικότητας των ανταγωνιστών μυών. Αυτή η ισορροπία επιτυγχάνεται άριστα μέσα από τις ασκήσεις και τα προγράμματα διατάσεων.

5 λόγοι για να κάνουμε διατάσεις

 

  • Για να αποκτήσουν οι κινήσεις μας το φυσιολογικό τους εύρος.

 

  • Για να αυξηθεί η ελαστικότητα και να ελαχιστοποιηθεί ο κίνδυνος τραυματισμού των μυών.

 

  • Για να βελτιωθεί η απόδοσή μας στα προγράμματα ασκήσεων.

 

  • Για να αυξηθεί η μυϊκή αίσθηση τόσο στους γυμνασμένους όσο και στους αγύμναστους μυς.

 

  • Για να ανακουφιστούν τα νεύρα που πιέζονται από βραχείς μυς και δημιουργούν πόνους.

Πόσο ωφελείται το σώμα μας


Η συστηματική άσκηση με μυϊκές διατάσεις έχει θετική επίδραση σε όλο το σώμα, γιατί το ανακουφίζει από την ένταση των καθημερινών δραστηριοτήτων, δημιουργεί ένα αίσθημα αποσυμφόρησης από το στρες, χαλαρώνει τους μυς και μειώνει τους πόνους που οφείλονται σε πιασίματα, έντονη σωματική δραστηριότητα, άσκηση ή υπερβολική καταπόνηση. Eπιπλέον, οι διατάσεις συμβάλλουν στη βελτίωση της σωματικής απόδοσης και πιθανόν βοηθούν στην πρόληψη των τραυματισμών, γιατί αυξάνουν την ευκαμψία των αρθρώσεων και την ελαστικότητα των μυών.

Πότε πρέπει να αποφεύγουμε τις διατάσεις


Υπάρχουν πολλές περιπτώσεις κατά τις οποίες οι διατάσεις θα πρέπει να αποφεύγονται και αρκετές ακόμα περιπτώσεις κατά τις οποίες υπάρχει περιορισμός ως προς την επιλογή της μίας ή της άλλης άσκησης. Για παράδειγμα, αν οι διατάσεις γίνονται από άτομα τα οποία έχουν αυξημένη αρθρική ευκαμψία (υπερευκαμψία) ή γίνονται με λανθασμένο τρόπο, μπορούν να προκαλέσουν ανεπιθύμητη -πέρα από το φυσιολογικό- χαλάρωση των αρθρώσεων. H αυξημένη αυτή αρθρική χαλάρωση μεγιστοποιεί τον κίνδυνο πρόωρης εμφάνισης οστεοαρθρίτιδας και αυξάνει τις πιθανότητες μυϊκών τραυματισμών.

Ποιοί δεν πρέπει να κάνουν

  • Oι ασκούμενοι που έχουν χαλαρούς συνδέσμους ή υπεραυξημένο -πάνω από το φυσιολογικό- εύρος κίνησης θα πρέπει να αποφεύγουν τις διατατικές ασκήσεις. Tα άτομα αυτά δεν χρειάζονται stretching, αλλά ασκήσεις ενδυνάμωσης.
  • Oι διατάσεις αντενδείκνυνται αν ο ασκούμενος έχει: οστεοπόρωση, οστεοαρθρίτιδα, ενεργό τραυματισμό, φλεγμονή, διάστρεμμα ή θλάση, πρόσφατο κάταγμα. • Αν είστε παχύσαρκος, έχετε εκτεταμένες ευρυαγγείες, χρησιμοποιείτε κορτιζόνη σε οποιαδήποτε μορφή, αν το δέρμα σας έχει μειωμένη ελαστικότητα και παρουσιάζει ραγάδες, έχετε υποστεί εκτεταμένα εγκαύματα, έχετε κάνει λιποαναρρόφηση ή άλλη χειρουργική επέμβαση, αν έχετε βάλει προθέματα σιλικόνης, θα πρέπει πρώτα να συμβουλευτείτε απαραίτητα το γιατρό σας, πριν εκτελέσετε οποιοδήποτε πρόγραμμα που επιβάλλει το τέντωμα των περιοχών του σώματος.